Od kilku lat trwa nierozstrzygalny
spór pomiędzy Panamczykami a Portorykańczykami, gdzie powstał reggaeton.
Nie wnikając w istotę tego sporu, z pewnością można stwierdzić, że
oba narody miały wpływ na ukształtowanie się tego muzycznego stylu. Zwykle,
omawiając reggaeton zaczyna się od wskazania, że w Panamie w prowincji
Colón istnieje diaspora jamajska (ludzie sprowadzeni do budowy kanału
Panamskiego, którzy zdecydowali się tam osiąść na stałe). W znacznym
stopniu przyczynili się do stworzenia silnych więzi kulturowych pomiędzy
Jamajką a Panamą.
Reggaeton,
jako odrębny gatunek muzyczny zaczął funkcjonować w późnych latach 90.
w Portoryko. Gatunek powstał w wyniku zmieszania wielu stylów
muzycznych, w tym reggae, hip-hopu i muzyki latynoskiej z hiszpańskich
Karaibów. Cechami charakterystycznymi dla tego gatunku są teksty o tematyce
seksualnej i przesyconych erotyką, prowokacyjny styl tańczenia zwany perreo. Początki reggaetonu sięgają lat 80. ubiegłego
wieku, a u źródeł jego powstania leży wymiana kulturalna między krajami
Ameryki Południowej, dzięki której zetknęły się dwa odrębne gatunki muzyczne:
hiszpańskie reggae z Panamy oraz hiszpańskojęzyczny rap z Portoryko.
SKĄD SIĘ WZIĘŁO SŁOWO "REGGAETON"?
Zanim zaczęto używać nazwy "reggaeton" artyści i publika nazywali tę muzykę po prostu reggae, hiszpańskie reggae lub reggae
po hiszpańsku. Tym drugim terminem opisuje się jednak najczęściej panamskie
utwory z lat 80. i wczesnych 90., nieportorykańskie produkcje
najbardziej odpowiadające obecnemu znaczeniu wyrażenia reggaeton.
Inne nazwy, zwłaszcza używane w Portoryko w latach 90., jak dembow, underground czy melaza, nie są jednoznaczne z reggaetonem
i opisują stylistycznych prekursorów, którzy oddalają się od reggaetonu
w ich dźwiękowym i kulturalno-społecznym charakterze. Co jeszcze
bardziej mylące, dyskusje na temat reggaetonu często nawiązują do innych
gatunków, zwłaszcza hip-hopu (i/lub rapu) oraz reggae (i/lub dancehallu),
których pojęcia i podział na podgatunki zmieniają się w zależności od
kontekstu. Warto również dodać fakt, że istnieją różne sposoby zapisu słowa reggaeton po hiszpańsku, m.in. reegaetón
i reguetón, przy czym ta ostatnia nazwa wydaje się być najbardziej
poprawna, co potwierdziły instytucje zajmujące się ochroną języka hiszpańskiego
Fundéu BBVA i Portorykańska Akademia Języka Hiszpańskiego.
Chociaż termin „reggaeton” powstał
w późnych latach 90., nie rozpowszechnił się, jako popularna nazwa aż do
wczesnych lat nowego millenium. Uważa się, że reggaeton jest neologizmem
powstałym z połączenia słów „reggae” i „maraton”, będące określeniem
niekończących się, długogrających mixów.
Istnieje wiele definicji
reggaetonu, co wynika z faktu rozproszenia tego gatunku na terenie Stanów
Zjednoczonych, Karaibów, Ameryki Łacińskiej i Afryki. Portorykański
pionier hip-hopu, Vico C. twierdzi, że „pod względem muzycznym reggaeton
narodził się w środowisku hip-hopowym, z odrobiną jamajskiego
dancehallu i, właściwego dla Portoryko tropikalnego smaku i rytmiki. Hip-hop
i reggae mogą być rozumiane, jako szerokie pojęcia opisujące zakres stylów
i podgatunków (i bardziej ogólnie praktyk kulturalnych), podobnie zresztą
jak w przypadku rocka, r&b i salsy. Tak, więc, podczas gdy
hip-hop zawiera takie podgatunki jak bass
z Miami, crunk z Atlanty
czy hyphy z Bay Area, reggae
często odnosi się do wszystkich gatunków od dub
i dancehallu (czasem nazywanego ragga
lub raggamuffin) aż po ska i rocksteady, będących stylistycznymi prekursorami reggae.
Na początku swego istnienia
reggaeton był bliski rapu i powstawał podobnie jak on na bazie dialogu
freestylowego między dwiema grupami, a teksty utworów nawiązywały do
problemów społecznych. Z czasem reggaeton stał się lżejszy od rapu w warstwie
tekstowej, utracił wydźwięk społeczny, a skupił się na przyjemnościach,
seksie i miłości. Termin rap, często używany wymiennie z hip-hopem,
wprowadza dodatkową dwuznaczność. Dla wielu osób rap i hip-hop są
synonimami opisującymi zakorzeniony w USA styl muzyczny charakteryzujący
się rytmiczną, mówiono-śpiewaną recytacją, której tłem są wcześniej nagrane
podkłady muzyczne. Rap był dominującym terminem w późnych latach 80.
i wczesnych 90. zwłaszcza, gdy wytwórnie płytowe zaczęły sprzedaż muzyki
dla publiki mainstreamowej.
Wyrażenie „hip-hop” było często używane błędnie na określenie pochodnego od
rapu stylu charakteryzującego się elementami r&b i innymi popowymi
formami, a dawniej opisywało szerszy zestaw praktyk zawierający elementy
takie jak rap, breakdance, graffiti i sztukę DJ.
HIP HOP vs. REGGAETON
Reggaeton zawdzięcza wiele –
historycznie, estetycznie, dyskursywnie – hip-hopowi, jednak istnieją różnice,
które dzielą oba gatunki. Różnice i rywalizacja między reggaetonem a hip-hopem
w USA mają podłoże w napięciach między Latynosami a Afroamerykanami.
W artykule opublikowanym na łamach tygodnika Village Voice w styczniu 2006 roku, Jon Caramanica zakończył
fragment poświęcony reggaetonowi nieco zaskakującą i tajemniczą uwagą:
„Pieprzyć Slim Shady'ego – hip-hopowa wojna rasowa zaczyna się tutaj".
Caramanica zasugerował tym samym, że najlepiej widoczne napięcia rasowe w hip-hopie
nie mają miejsca pomiędzy Afroamerykanami a białymi (reprezentowanymi
choćby przez wybitnego białego rapera, Slim Shady'ego, znanego również, jako
Eminem), ale między Afroamerykanami a Latynosami. Bloger Byron Crawford
w poście opublikowanym w marcu 2006 roku na stronie internetowej
magazynu XXL pt. „Zabronić
reggaetonu: Zwalczajmy prawdziwego wroga hip-hopu”, podkreślił, że rywalizacja
między hip-hopem i reggaetonem jest napędzana przez pozamuzyczne napięcia
między Afroamerykanami a Latynosami.
Gatunek dancehall powstał,
jako odmienny podgatunek reggae we wczesnych latach 80. Jednak gatunek ten
w odróżnieniu od reggae miał tendencję do rytmicznego minimalizmu i moralnego
rozluźnienia. Czołowymi wykonawcami dancehallowymi są Buju Banton, Beenie Man
i Bounty Killer. Co znaczące, długo po tym, jak korzenie reggae trafiły do
społeczeństwa Jamajki, dancehall wciąż ożywia lokalne „wojny kulturowe”, będąc
krytykowany przez klasy średnie i wyższe, jako prymitywny, popierający
użycie broni i wulgarny w treści. Mimo swych związków z reggae,
dancehall zwykle kojarzy się z buntem i przemocą. Wzorzec rytmiczny
(charakterystyczny rytm „bum-cz-bum-czik”)
obowiązujący w dancehallu z późnych lat 80. i wczesnych 90. stał
się kręgosłup reggaetonu.
By odróżnić reggaeton od
reggae i hip-hop od dancehallu czy rapu, należy wyekstrahować ten gatunek
z grupy stylów uchodzących za latynoskie, z którymi jest często
utożsamiany. Reprezentanci reggaetonu często wiążą dosyć ogólnie swoją muzykę
z salsą, bachatą, merengue, plena, bomba i innymi afrolatynoskimi,
latynoskokaraibskimi, portorykańskimi i latynoskimi formami.
W esejach Paciniego Hernandeza i Marshalla obnażono praktykę
polegającą na nasycaniu reggaetonu dźwiękowymi symbolami bachaty, merengue,
cumbia i vallenato, by podkreślić latynoski charakter reggaetonu, Praktyka
ta miała służyć zamaskowaniu silniejszych powiązań tej muzyki z hip-hopem
i reggae.
Mimo dość długiego istnienia
na rynku muzycznym, reggaeton dopiero niedawno zdobył ogromną popularność
w Stanach Zjednoczonych. Zgodnie z danymi systemu Nielsen SoundScan,
w pierwszym półroczu 2005 roku albumy z muzyką latynoską osiągnęły
wzrost sprzedaży o blisko 18 procent, podczas gdy ogólna sprzedaż albumów
spadła o niemal 8 procent.
Osiągnął on swój komercyjny
szczyt wraz z pojawieniem się piosenki „Gasolina” Daddy'ego Yankee,
cieszącej się niesłabnącą popularnością dzięki licznym lokalnym wersjom utworu.
Od tej pory wiele latynoskich stacji muzycznych w całych Stanach
Zjednoczonych zaczęło nadawać reggaeton lub hiszpański gatunek muzyki miejskiej
zwany hurbanem (przykładowo, La Kalle, franczyza meksykańskiego konglomeratu
medialnego Univision).
REGGAETON GŁOSEM BUNTU
Reggaeton stał się w ostatnich
latach znaczącym, mocnym głosem społecznym. Jego duża popularność wynika
z faktu, że swoją retoryką wyraża lęki imigrantów, a dwuznaczny
dźwiękowo i kulturalnie charakter wywołał ożywione debaty wokół zagadnień
rasy, nacji, klasy, płci, seksualności i języka. Jedną z najważniejszych
przyczyn, dla których reggaeton (jak również reggae po hiszpańsku i underground) były doceniane przez
fanów, a niedoceniane przez krytyków, był wydźwięk seksistowski,
rasistowski oraz zawoalowana promocja przemocy i narkotyków. Oskarżenia
skierowane wobec regagetonu koncentrowały się także na rzekomym braku wartości
estetycznych, czy to w porównaniu do jamajskiego reggae, czy do bardziej
tradycyjnej muzyki portorykańskiej, karaibskiej czy pochodzącej z Ameryki
Łacińskiej. Reggaeton i jego najbardziej bezpośredni prekursor, underground, wywołał społeczną debatę na
temat napięć etnicznych, rasowych, seksualności i seksizmu. Krytyka
z reguły dotyczy obsceniczności tekstów oraz charakterystycznego tańca.
Kontrowersje wokół tego gatunku muzycznego znalazły swe odbicie w medialnej
nagonce, stały się także przesłanką wprowadzenia nowych regulacji prawnych
a nawet cenzury.
W latach 2005 – 2006, tj.
w okresie ekspansji reggaetonu na główny nurt rynku muzycznego,
najważniejsze amerykańskie czasopisma i magazyny, takie jak New York Times, Los Angeles Times, Village
Voice i Rolling Stone opublikowały artykuły zapowiadające i interpretujące
fenomen tego gatunku. Ostatnio, w następstwie stosunkowego rozczarowania
wykresami sprzedaży, zainteresowanie przemysłu i mediów zmniejszyło się,
a część dziennikarzy zastanawiało się nawet czy gatunek jest „na
wyczerpaniu paliwa”, nawiązując do piosenki Daddy'ego Yankee- hymnu gatunku.
Stacje radiowe nastawione na reggaeton rozszerzyły swoje listy odtwarzania
o miejski bachata i inny
latynoski pop, a reggaetonowe filie głównych wytwórni płytowych zamknęły sklepy. Leila Cobo, w opublikowanym
w styczniu 2007 roku artykule dla Billboard
zbilansował liczne i sprzeczne interpretacje sprzedaży muzyki latynoskiej
w okresie 2005 – 2006, wyjaśniając, jak tragiczne prognozy i rozczarowanie
reggaetonem mogą mieć mniej związku z jego nieuchronnym końcem, a więcej
z wysokimi oczekiwaniami początkowo pokładanymi w tym gatunku.
W tym samym czasie, inne sprawozdania wydają się potwierdzać, że ten nurt
muzyczny kontynuuje swój wzrost i ma potencjał. Po udziale w koncercie
Radio City Music Hall w lutym 2007 roku, podczas którego duet Wisin
i Yandel „utrzymywał zatłoczoną publikę na nogach, krzycząc przez niemal
dwie godziny”, Kelefa Sanneh z New
York Times ostrzegała przed przedwczesnymi pochwałami: „Koncert ten nie
zabezpiecza przyszłości reggaetonu ani nawet przyszłości Wisina i Yandela.
Był to jednak imponujący dowód na to, co ten gatunek i ten duet, może zrobić”.
Reggaeton cieszy się do dziś
ogromną popularnością w wielu częściach świata, szczególnie w regionach
hiszpańskojęzycznych. Artyści reggaetonowi doceniani są przez swoich fanów ze
względu na swoją bezkompromisowość i entuzjazm widoczny w ich zachowaniu
i tekstach piosenek. Nie bez znaczenia jest także fakt, że nie przejawiają
zachowań charakterystycznych dla gwiazd muzyki popularnej, dlatego też często
nazywa się ich „głosem ludu”.
Niektórzy obserwatorzy
wyjaśniają sukces reggaetonu, jako wynik przeobrażeń demograficznych w następstwie
rekordowego poziomu imigracji z Ameryki Łacińskiej, jednak znaczenie
fenomenu reggaetonu wykracza poza podobnie reklamowany, ale krótkotrwały
„latynoski boom”, który przyciągnął uwagę mediów kilka lat temu. Po raz pierwszy
od „szału mambo” z lat 50. utwory z tekstem w języku
hiszpańskim, których estetyka nawiązuje do Karaibów, stały się popularne nie
tylko wśród Latynosów, ale także Afroamerykanów i Angloamerykanów. Hity
komercyjne Ricky'ego Martina i innych popularnych artystów, jak Shakira
czy Christina Aguilera były głównie angielskie, a ich estetyka
przypominała bardziej pop niż klimaty latynoskie. Co więcej, reggaeton bardzo
różni się od komercyjnego latynoskiego popu i dance'u, zwłaszcza w sferze
tekstowej.
MÓJ MAŁY RANKING REGGAETONOWYCH TWÓRCÓW, WEDŁUG MNIE JEDNI Z NAJLEPSZYCH! :)
Ramón Luis Ayala Rodríguez, Daddy Yankee
José Álvaro Osorio Balvin czyli po prostu J Balvin
Don Omar, a właściwie William Omar Landrón Rivera
Yandel (bez Wisina), Yandel Veguilla Malavé Salazar
Juan Carlos Ozuna Rosado, znany jako OZUNA
Mój ranking zamyka....
Nick Rivera Caminero, czyli znany wszystkim Nicky Jam
TEKST JEST FRAGMENTEM MOJEJ KSIĄŻKI.
ZDJĘCIA: WIKIPEDIA.COM
Komentarze
Prześlij komentarz